|
|
Egoismen Kvæler Jorden
Jeg har valgt at lave min egen fortolkning af skulpturen, Jagtgudinden
Diana, med henblik på farven blå. Når jeg ser skulpturen Diana, tænker jeg, at
hun er en smuk kvinde der står stolt med sit bytte, en due, i hånden. Hun er hævet
fra jordet hvilket gør, at man automatisk ser op på hende. Sammen tidlig får
det mig til at tænke på os mennesker, vores grådighed og egoisme som jeg synes
for længst har taget overhånd. Jeg har derfor lavet min egen skulptur og min
egen fortolkning med hende som inspirationskilde samt har jeg brugt
forskellige nuancer af farven blå fra en inspirerende kunstner Picasso til mit
eget væk.
Er verdenen ikke blevet et kunstig sted at leve i. er vi
mennesker ikke blevet for dygtige, og med de mange opfindelser, for kunstige.
Er det meningen at verdenen skal se hinanden gennem en telefon, og er det kun
grådighed, penge og magt livet går ud på. Er det virkelig sådan det hænger
sammen og er det sådan vi er skabt?
Skulpturanalyse af ”Jagtgudinden Diana”:
Titel: Jagtgudinden Diana.
Kunstner: Wilhelm Bissen.
Årstal: 1890
Opstillet: 25-04. 1940
Højde: Ca. 2,5 meter
Motiv: En dame, som med sin smukke kvindelige figur står oprejst på
tæerne med en bue i sin venstre hånd og i højre, en død due med en pil i sig.
Den højre hånd er strakt op over hovedet.
Opstillet i Randers bypark
Udtryk:
Realistisk udtryk, da skulpturen er deltaljeret
og dermed får mange naturlige træk ligesom en naturlig kvinde.
Komposition:
Skulpturen
er vertikal, lodret i sin form, da den står oprejst på tæerne, samtidig med det
er den diagonal ved at skulpturen er i bevægelse.
Skulpturen
er i balance. Hun står på en stabil søjle, hun er spændt op i kroppen og står
let oprejst på tæerne.
Skulpturen
er asymmetrisk. Ved at skulpturen er asymmetrisk bliver den også meget mere
realistisk, fordi vi mennesker ligeledes heller ikke er symmetrisk.
Form:
Det er en
figurativ skulptur idet hun ligner en ægte kvinde.
Skulpturen
har en organisk form, den ser meget realistisk ud i sin kvinde krop.
Skulpturen
har en åben form ved at den er meget lige til og at man tydeligt kan se alle
detaljerne.
Skulpturen
er dynamisk ved at den er i bevægelse.
Kvinden har
en taktilitet form, den ser meget naturlig og ægte ud.
Materiale
og overfladevirkning:
Skulpturen
er mat i farven og dermed suger lyset.
Skulpturen
har en relativ glat overflade, den er ikke helt glat så man kan spejle sig.
Skulpturen
er mørk i farven, og dermed virker mere tung og man får rigtig fornemmelsen af
hun sidder fast, fordi hun er så tung og massiv når man ser på hende.
Skulpturen
er lavet i bronze.
Skulpturen
er meget massiv, men virker tung og flyvende på samme tid. Soklen er massiv og
gør den stabil og tung, kvinden er mere let med de bløde former.
Tyngden i
materialet gør at hun virker stabil og balanceret, hvilket også gør hende mere
troværdig.
Skulpturens møde med understøttelsesfladen (soklen):
Skulpturens
sokkel er stor og kvadratisk. Det er som en robust firkant hvorpå hun igen står
på en rund sokkel, dette gør hende mere fin, at hun har fået en ekstra sokkel
at stå på.
Soklen har
den indflydelse på skulpturen at den får en højde så man ser op til hende, og
på den måde får den skulpturen en guddommelig effekt hvor man nærmest hylder
hende.
Skulpturen
er placeret centralt i soklen. Det skaber harmoni og stabilitet
Størrelse,
beskuerrelation og synsvinkel:
Naturlig
størrelse, i kvindeform og længde af ben, arme mm. Dog i en høj udgave.
Skulpturen
kan ses fra alle vinkler.
Den ligger
bestemt op til at man kan gå omkring den og udforske den.
Rummet:
Skulpturen
passer godt i byparken, da hun står ved noget grønt i et område med mange duer.
Inspirationskilde til farverne af mit værk:
Som inspirationskilde til de valgte farver af min skulptur,
”Egoisme Kvæler Jorden”, har jeg brugt et særligt maleri af Pablo Ruiz Picassos værker, nemlig, ”Det Blå
Værelse”.
Pablo Ruiz Picasso
(25. oktober 1881 i Málaga, Spanien – 8. april 1973 i Mougins, Frankrig) var en
spansk kunstmaler og kommunist. I hans malerier havde han en blå periode fra
1901 til 1904. Hans maleri, ”Det blå værelse” er fra 1901 og er det maleri, de
fleste mener, er hans første mesterværk.
Det Blå Værelse, 1901
De blå farver i værket, er meget lyse og virker nærmest
selvlysende. De er meget kolde men virker stadig levende i udtrykket. Det
levende udtryk og det spil der er i farverne, har jeg formået at fører i min
egen skulptur hvilket gør at hun ser mere levende og ægte ud. Derved er disse
kolde farver også meget triste og uforudsigelige, hvilket passer godt til mit
værk, da det er uforudsigeligt hvor længe vi mennesker kan bevare jorden,
eftersom vi er en kæmpe trussel imod den. Det er trist, med vores store viden,
at vi bliver ved med at behandle jorden, dyr og i nogle lande, hinanden som vi
gør. Vi mennesker som individ på jorden, vil til sidst kvæle os selv samt
jorden.
Skulpturanalyse af ”Egoisme Kvæler Jorden”:
Titel: Egoismen Kvæler Vores Jorden.
Kunstner: Anne Bronton Slebsager Henriksen.
Årstal: 2016
Opstillet: 18/03. 2016
Højde: Ca. 2 meter
Motiv: En dame, som med sin lidt spinkel kvindelige figur står let på
fødderne med en globus som hoved.
Opstillet i Vestjydsk Gymnasium Tarm
Udtryk:
Realistisk udtryk, da skulpturen er deltaljeret
og dermed får mange naturlige træk ligesom en naturlig kvinde. Hovedet, som er
en stor globus gør, at skulpturen har lidt ironi. Denne ironi skal tænkes, at
det er ”sjovt” at vi mennesker er blevet så egoistiske og grådige at det til
sidst ødelægger en helt jordklode. Ved at hun er beklædt med modellervoks, gør
at hun ser mere levende ud, og at hun er mere spændene.
Komposition:
Skulpturen er vertikal, lodret i sin
form, da den står oprejst. Den er også diagonal ved at skulpturen er i
bevægelse med dens materiale.
Skulpturen er i ubalance. Hun står let
på tæerne på en gennemsigtig glasplade. Den gennemsigtige glasplade virker ikke
som en del af skulpturen, hvilket gør, at hun virker ustabil.
Skulpturen er asymmetrisk. Ved at
skulpturen er asymmetrisk bliver den også meget mere realistisk, fordi vi
mennesker ligeledes heller ikke er symmetrisk.
Form:
Det er en
figurativ skulptur idet hun ligner en ægte kvinde fra fødderne og op til
skulderne.
Skulpturen
har en organisk form, den ser meget realistisk ud i sin kvinde krop.
Skulpturen
har en åben form ved at den er meget lige til og at man tydeligt kan se alle
detaljerne, man fordi hovedet er en globus, og at hun er bedækket med
modellervoks, gør det også skulpturen lukket.
Skulpturen
er dynamisk ved at den er i bevægelse.
Kvinden har
en taktilitet form fra skulderne og ned, den ser meget naturlig og ægte ud i
dens form, tog ikke farven.
Materiale
og overfladevirkning:
Skulpturen
er mat i farven, men farverne har også en meget lys nuance som gør, at
skulpturen virker mere levende.
Skulpturen
har en bulet overflade, det er bløde buer.
Skulpturen
er lys i kroppen som gør at den virker let, dog gør hovedet at hun virker tung
og ustabil, da det tunge er øverst på skulpturen.
Skulpturen
er lavet af plastic, modellervoks, papir, lim, ståltråd, avispapir og
køkkenfilm.
Skulpturen
er let med de bløde former og tung med en globus til hovedet.
Skulpturens møde med understøttelsesfladen (soklen):
Skulpturens
sokkel er stor og kvadratisk. Det er en gennemsigtig firkant hvorpå hun står.
Da soklen
er gennemsigtig her det en effekt at skulpturen virker ustabil.
Skulpturen
er placeret så den fra det ene hjørne holders, og har vægten over resten af
fladen
Da hun ikke
har en tung, stor og stabil sokkel, tager man hende så seriøs som man ville
gøre hvis hun havde det. Igen kommer udstykket af useriøs frem, at vi mennesker
er useriøse omkring verdenen.
Størrelse,
beskuerrelation og synsvinkel:
Naturlig
størrelse, i kvindeform og længde af ben, arme mm. Dog i en høj udgave.
Skulpturen
kan ses fra alle vinkler.
Den ligger
bestemt op til at man kan gå omkring den og udforske den.
Rummet:
Skulpturen
står i et kreativt rum hvilket gør, at man får mulighed og lov til at lade sig
inspirere sig af hende, samt danne sine egne illustrationer
Processen bag skulpturen ”Egoismen Kvæler Jorden”
Da jeg havde inspireret mig frem til mig værk, startede jeg med
materiale valg. Jeg ville have et udtryk som var meget realistisk og kom da i
tænke om modellervoks. Jeg har slev skaffet mig en gammel tøjgine. Til hoved
lavede jeg min egen papmache klode.
Jeg satte ginen sammen og
beklædte hende med køkkenfilm for ikke at ødelægge hende med den blå farve. Jeg
har selv bagt alt modellervoks til hende, med en opskrift, (bilag1). Herefter
har jeg lag på lag lagt små stykker modellervoks på ad gangen, ladet det tørre
til dagen efter, og arbejdet videre. Modellervokset var meget svær at arbejde
med, da både for tyndt samt tykt et lag enten gav revner eller faldt af. Det
tog derfor noget tid at finde en balance og derefter måtte jeg beklæde hende
lidt af gangen. Modellervokset stivnede over natten, og derved blev det lettere
at ligge det næste lag dagen efter så det kunne sidde fast på det tørre. For at
komme godt omkring hænderne, tog jeg blå handsker på ginen forinden det blev
beklædt med modellervoks. De lige linjer i ginen som, benene samt armene, var
meget være at beklade da voksen ikke havde så meget at holde fast i, og derved
faldt det af.
Jeg beklædte hele ginen med modellervoksen hvorefter alt faldt af og
jeg måtte starte forfra. Derved tog jeg en anden metode i brug som vi har brugt
til at andet billedkunst forsøg da vi lavede monstre i ost voks. Og kom så
ståltråd på hele ginen som modellervokset bedre kunne sidde fast på. Det hjalp
en del, men jeg måtte stadig arbejde med lidt hver dag da det er så blødt et
materiale at arbejde med, så det kunne stadig glide af eller slå revner. Da
modellervokset er hjemmelavet er farverne heller ikke ens, så man kan se at hun
er beklædt additiv, lag på lag. Dette udtryk viser, at vi mennesker er
forskellige og derved har vi også forskellige måder at kvæle vore verden på.
Nogle sviner med masser af skræl i naturen, nogle har et overforbrug i mad og
andre er med til at udrydde troede dyrearter. I mens jeg arbejdede med min gine
og de mange lag af modellervoks. Tog jeg en oppustet badebold, hængte den op i
loftet og beklædte den med papmache, lim og avispapir. Dette gjorde jeg over
tre gange så jeg var sikker på at den havde en tyk skal og derefter har jeg
malet den som en stor globus med blå farver.
Beskrivelse af ”Egoismen Kvæler Jorden”
Mit værk er en ide der kom til mig da jeg så Jagtgudinden Diana, da
tolkede jeg hende som værne en egoistisk mennesker, der nu havde dræbt en due
og ville hyldes af alle. Hun skænker ikke duen en tanke men tænker kun på ros
fra andre og øger sin stolthed. Herfra kom jeg i tanke om os mennesker, og
hvordan vi lever i verdenen. Jeg synes at tingene på jorden skrider hurtigt
frem som udvikling i elektronik, klimaforandring og væremåden blandt os alle.
Dette synes jeg er ekstremt skrammende. Unge mennesker mener jeg ikke skal leve
igennem en mobil telefon som nu, jeg synes at vi er med vores voldsomme vækst i
de mange forskellige elektroniske udstyr, er ved at blive for kloge, og dermed
blinde for nuet. Min skulptur skal være en man skal se på og tænke videre over,
en man ser, stopper op og tænker, det går stærkt, og er det den rigtige vej.
Kan man selv gøre noget for at forhindre den ekstreme udvikling til den
elektroniske verden. De blå farver spiller her en enorm rolle med dens symbolik
på tristhed, depression, som man også ser i stigende tal blandt os mennesker i
denne stressende verden. Blå kan betyde mange ting, men her er den et med
skulpturen og dens udtryk. Man vil ikke have de samme tanker omkring skulpturen
som hvis den havde en anden farve. De kolde farver er også meget usikre, og det
er verdenen til sammenligning også. Det er usikkert hvorvidt vi kan blive ved
med at holde vores jordklode i gang med alle disse trusler som vi mennesker
begår. Er det virkelig det vi er skabt til? Vi er jo kloge nok til at tænke
lov, orden og hvad der er etisk korrekt, alligevel begår mange alvorlige skader
på jorden og på hinanden. Det er vigtig at en skulptur som ”Egoismen kvæler
vores verden”, da folk kan stoppe op og se hvad der i virkeligheden sker. En
skulptur kan fortælle meget, vigtoge budskaber og min skal være med til at åbne
øjnene blandt os mennesker og vores egoisme.
Kildeliste:
Picasso:
Jagtgudinden Diana:
Bilag:
Bilag 1.
Blå kan både have en positiv og en
negativ effekt.
Harmoni, Ro, Stabil, Tillid >< Melankoli, Depressiv, Frygt
Definition
|
Positivt
|
Negativt
|
|
Blå
|
Intellektets
farve og er grundlæggende beroligende
|
Fremmer
koncentrationen, fordybelse, ro, afslappende, intelligens, kommunikation,
tillid, effektivitet, klarhed, pligt, logik, kølighed,
|
Kold,
reserveret, følelsesløs, uvenlig.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar