Fra det sublime til det grimme
Kunst afhænger af øjne
Det er nødvendigt at have en holdning til hvad skønhed er for
at kunne skildre grimhed. Når man sætter skønhed og grimhed i en
kontrast til hinanden, kan man se modsætninger og definere skønt og
grimt.
Jeg mener ikke at kunst altid skal være smukt. Der findes rigtig mange
værker som er grimme. Et grimt værk kan være spænende og
eksperimenterede, og give en ny vinkel. Dog passer at grimt værk ikke
ind alle steder, f.eks. i kirken.
Personligt vil jeg gerne have et grimt billede hængende, da jeg ofte synes det er så udfordrende, at det giver mig nye tanker.
Grimt kunst kan provokere og skabe debat
-Har man brug for at kunne skildre grimhed? Til hvad?
For at kunne skilter grimhed, er man nød til at kende til det smukke. Det er svært at definere grimhed, da grimhed kan være mange ting, (personlighed, udseende) og det er op til det enkelte menneske, da vi har hver vores holdning samt mening til hvad der er grimt.
Min opfattelse af grimhed, er: tit det der er meget anderledes, det der kan være svært at analysere og forholde sig til.
-noget grimhed kan være estitikken for hvad skønhed er. for at se smukke ting, skal vi kunne se de grimme også
-Skal kunst være smukt? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Kunst behøver ikke at være pænt, det skal bare kunne sige/fortælle noget.
-Er der forskel på, hvad kunst skal kunne, alt efter hvor det hænger/står? Hjemme? I kirken? På museerne? I kantinen? I parken?
Ja, det har stor betydning hvor kunsten står, alt efter hvilken opfattelse man får af det. materialerne er også en stor del af det hele.
-Hvad kan målet være med at lave det værk, som på billedet?
Målet kan være, at an synes det er så grimt, at vi ser på andre ting med et mere positivt sind. I kunsten er der reelt noget der smuldre, så vi får denne opfattelse af at det går i opløsning.
Billedet er en masse skræl samlet. kedelige, døde farver og ubrugeligt.
Bag kunstværket - unge
-Maler med arme, ben, benzin, polyskum og urin. Alt
-Vi lever i byen og ikke på landet
-Vigtige begreber til at analysere ting eks. et billede-
Formelde analyse
Volumen<>Visuel volumen
Tyngde<>Lethed
Balance<>Ubalanche
Ro<>Dynamik
Vertikal<>Horisontal
Organisk<>Uorganisk
Figurativ<>Abstrakt
Taktilitet<>Plasticitet = laver om på det = plastic operationer
Serpentine = fødder, hofter, skuldre og hove drejer - giver et twist(drejer)
Kontrapost = Et hæld til siden. hviler i hoften
Motiv - titel - størrelse - kunstner (ta altid disse ting med til eksamen)
Substraktiv<>Additiv (voksfigur, bygger på og på og på)
Åben<>Lukket
Klassisk<>Eksperimenterende
-Oplysninger i bogen-
Analyse
komparativ analyse = sammenligning
-SKULPTURANALYSE-
Stående kvinde, Afrodite fra Melos VS.Afasi ll
Disse to skulpturer er meget forskellige, dog kan man sammenligne lidt.
Venstre skulptur<>Højre skulptur
Visuel volumen<>Volumen
Lethed<>Tyngde
Balance<>Ubalanche
Ro<>Dynamik
Vertikal<>Vertikal
Organisk<>Uorganisk
Figurativ<>Abstrakt
Serpentine = giver et twist(drejer) fødder, hofter, skuldre og hove drejer
Kontrapost =et hæld til siden
Motiv - titel - størrelse - kunstner (ta altid disse ting med til eksamen)
Substraktiv<>Additiv (voksfigur, bygger på og på og på)
Åben<>Lukket
Klassisk<>Eksperimenterende
Begge figur:
De er begge Vertikale = lodrette
Ingen kommentarer:
Send en kommentar